oktober 14, 2022
55:53
"Met alleen een verbod op vleesreclame zijn we er nog niet."
Veranderen is niet makkelijk. Zeker, als het om ons eetgedrag gaat. En soms, kunnen we wel een duwtje de goede kant op gebruiken. Maar, welke duwtjes helpen nou?
Dat is precies wat consumptiesocioloog Hans Dagevos, van de Wageningen Universiteit, onderzoekt. Hij verdiept zich in ons voedselconsumptiegedrag, met een speciale aandacht voor vlees. Hoe is onze vleesconsumptie door de jaren heen veranderd?
En vooral: hoe kunnen we mensen nudgen richting een vegetarische keuze?
In deze aflevering:
- Hoe is onze vleesconsumptie door de jaren heen ontwikkeld?
- Waarom is het zo moeilijk om je eetgedrag te veranderen?
- Welke nudges zijn effectief om mensen een vega(n) keuze te laten maken?
- Wat vindt Hans Dagevos van het Haarlemse verbod op vleesreclame?
- Moeten we altijd vrij zijn om zoveel vlees te eten als we willen?
- En wat voorspelt Hans voor de vleesconsumptie in 2040?
Credits
- Gast: Hans Dagevos, Wageningen Universiteit
- Presentatie: Esther Molenwijk, Bureau DaadWerk
- Vegan VoxPop: Ernie van Dalen, de Groene van Dalen
- Audio en design: Marlon van der Pas, Nothing Blank
Meer info?
- Profiel en publicaties Hans Dagevos: https://www.wur.nl/en/persons/hans-dr.-jc-hans-dagevos.htm
- Artikel over ‘nudgen’ door aanpassing op menukaart: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666322001404?via%3Dihub
“De vleesvitrines staan nu heel prominent en in heel wat vierkante meters in de supermarkt. Daar geven ze een onuitgesproken boodschap mee af: koop mij, ik ben populair.”
/Hans Dagevos