“Je staat sowieso achter als je op komt voor het goede”
“Boeren houden van koeien”, “klimaatneutraal vlees”, “beter leven vlees”, “vitale kippen” en “Nederland draait op zuivel”. Het is een kleine greep uit de slogans van de vlees- en zuivelindustrie. Maar, mag dat zo maar?
De twee gasten in deze uitzending zitten er bovenop.
Anne Hilhorst is Biologe van achtergrond en voor velen natuurlijk bekend als directeur van Wakker Dier. Wakker Dier voert campagnes tegen misleidende reclame, en stapt regelmatig naar de rechter om de handhaving van dierenwelzijn af te dwingen.
Jurist Lenneke van Gaal verliet nog niet zo lang geleden haar baan aan de zuidas om te jagen op misleidende campagnes over dierenwelzijn. Met haar organisatie De Reclamejagers scoorde ze al vlak na de oprichting de 6e plek in de Trouw Duurzame 100.
Wanneer is reclame misleidend? Hoe succesvol is de gang naar de rechter?
En wat als je zélf beticht wordt van misleiding?
Meer info:
Website Wakker Dier:
https://www.wakkerdier.nl
Dossier Kippen vangen:
https://www.wakkerdier.nl/persberichten/goed-nieuws-voor-de-kippen
Dossier luchtvervuiling varkensstallen:
https://www.wakkerdier.nl/nieuws/levenslang-in-ziekmakende-lucht/
Website Reclamejagers:
https://reclamejagers.nl
Casus Flower Farm ‘palmolievrij’:
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/college-van-beroep-rcc-oordeelt-the-flower-farm-heeft-op-instagram-misleid-met-palmolievrij-in-reclame-voor-hazelnootpasta/
Credits:
Presentatie: Esther Molenwijk, Stichting The Food Revolution
“Hoe vaak wij ook niet bij de NVWA horen “dat kan niet want dan gaat die boer failliet”. Als je een restaurant controleert en je ziet dat al het eten over datum is, zeg je toch ook niet “verkoop toch maar want anders gaat die arme man failliet”? Nee, dan is het gewoon sluiten die tent.”